MI TÖRTÉNIK VELÜNK ÜLÉS KÖZBEN? (2. rész)

Miközben a hajlott C testtartásban ülés megviseli a hátad felső részét, a nyakadat és a válladat, a derekad is alaposan megfizet ezért. Mivel a farizmaid ilyenkor kikapcsolna, és a gerinc alátámasztási rendszere leáll, az ágyéki gerinc beesik, és kiegyensúlyozatlan kompressziós erőt fejt ki a derék háti részén található porckorongokra. Egyszerűbben fogalmazva a porckorongok hátratolódnak, amitől megereszkednek vagy elgörbülnek, és idővel torzulhatnak. Mivel pedig a legtöbben igen sok időt töltünk ilyen hajlott testarttásban, a porckorongjaink nemigen kapnak esélyt arra, hogy rugalmasan visszaállítsák az alakjukat; folyamatos egyenetlen nyomás alatt vannak.

Az, hogy a medencéd a tested alá szorult ülés közben – a „poszterior medencebillenés” néven ismert testhelyzetbe -, csak fokozza a problémát. Ilyenkor lényegében az történik, hogy a gerinced alján ülsz az ülőcsontok (a medence csontos alapja, amely bírja a terhelést) helyett. A poszterior medencebillenés és a gerinc drámai C alakú görbülete együttesen csúnyán kiütheti a derekad szerkezeti elemeit. Míg a felsőtested görbülete előrehúzza a gerinced ágyéki részét, a medence billenése hátrafelé húzó erővel hat ugyanerre. Maguk a porckorongok nem feltétlenül keltenek közvetlenül fájdalmat, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a gerincedet megtámasztó izmok és szövetek nincsenek a helyükön. Ezek a csúnyán kihasznált igáslovak pedig nagyon keservesen tudnak panaszkodni.

A poszterior medencebillenés nagyon gyakran alakul ki párnázott felületen – például kanapén, párnás irodai széken vagy autóülésen – ülve.

KELLY STARRETT – DESKBOUND