AZ ALVÁS FONTOSSÁGA A REGENERÁCIÓ SZEMPONTJÁBÓL.

Az alvást gyakran nem igazán tekintették a regeneráció eszközének, azonban mégis igazolódott kulcsfontosságú szerepe a sikeres edzésben és az alkalmazkodás során. Ismert tény, hogy az alvászavarok fokozzák a sérülésveszély, a betegségek és a teljesítményromlás kockázatát, míg az alvásmennyiség növelése nagyobb védelmet jelent ezen tényezőkkel szemben. Jóllehet koffein bevitelével rövid távon ellensúlyozható az alvászavar hatása és fokozható az éberség, ennek a megoldásnak azonban összegződve inkább negatív következményei lesznek.

Mi történik alvás közben? Bár az alvás célja és fiziológiája még mindig sok kérdést vet fel. az elméletek gyógyító, erősítő, energiamegtartó, anabolikus és antioxidáns hatásokról szólnak. A fiziológiai környezet jelentősen eltér az ébrenlétkor tapasztaltaktól, különösen bizonyos hormonokat, így a melatonint, kortizolt és tesztoszteront érintő drámai változások miatt. A tanulás és az emlékek rögzítése alvás után hatékonyabb, a kognitív teljesítmény pedig hétórányi alvás után a legjobb. Azonban nem csak az alvás időtartama lényeges, mivel a rossz minőségű alvás annyit ér csupán, mint a rövid alvás.