Az esszenciális aminosavakról röviden

Mik is azok az esszenciális aminosavak és miért van rájuk szükséged?

A számos aminosavból 20 alkotja testünk építőköveit, a fehérjéket. Ebből 9 az úgynevezett esszenciális aminosav, melyeket szervezetünk csak külső forrásból, vagyis tápanyagból képes kinyerni. Ahhoz, hogy fejlődhess, izmot építhess, szükséges, hogy mind a 9 esszenciális aminosavat biztosítsd a tested számára a nap folyamán.

Elsőrendű fehérjék

A fehérjék biológiai értékét az határozza meg, hogy mennyit tartalmaznak a 9 esszenciális aminosavból. Az elsőrendű fehérjék mindet tartalmazzák a megfelelő arányban, így önmagukban is teljes értékű fehérjeforrásnak tekinthetők. Biztos magadtól is kitaláltad, hogy ebbe a csoportba tartoznak az állati eredetű táplálékok, vagyis a tojás, tejtermékek, hal-és húsfélék.

Ezek tehát teljes körűen kielégítik szervezeted igényeit, hisz az összes esszenciális aminosav megtalálható bennük.

Következzen egy táblázat, amiben a teljesség igénye nélkül összegyűjtöttem néhány elsőrendű fehérjeforrást. A hús-, hal- és tojásféléknél azok kerültek a listára, amiket jó eséllyel te is leggyakrabban fogyasztasz, míg tejtermékeknél a három legnagyobb fehérjetartalommal rendelkező alapanyagot tüntettem fel.

Beszéljünk kicsit a növényi eredetű fehérjékről is!

Vannak, akik vallási, ideológiai vagy egészségügyi okokból egyáltalán nem, vagy csak nagyon csekély mértékű állati eredetű táplálékot fogyasztanak. A fentebb leírtak alapján tehát adott a kérdés, hogy ezek az emberek hogy tudják bevinni a fejlődéshez szükséges 9 esszenciális aminosavat.

Másodrendű fehérjék

Ezekből a fehérjékből hiányoznak egyes esszenciális aminosavak, ezért önmagukban nem elegendő fehérjeforrások. Ezt a csoportot alkotják zömében a növényi fehérjék.

Az alábbiakban megmutatom, hogy a különböző növényi eredetű táplálékokban (ismét a teljesség igénye nélkül) melyik esszenciális aminosavak találhatók meg.

Következtetésként levonható, hogy helyesen kombinálva az élelmiszereket kizárólag növényi forrásokból is hozzájuthatunk az esszenciális aminosavakhoz, ám ez egy jóval gondosabb és precízebb tervezést igényel.

A növényi tápanyagforrások behatóbb ismerete nem csak vegetáriánus étrendet követőknek lehet fontos, hisz mindenevőknek is hasznos lehet tudni, hogyan tehető fehérjebevitel szempontjából kompletté egy állati tápanyagforrást mellőző étkezés.