Kettlebell swing: Az egyik legsokoldalúbb gyakorlat

A kettlebell-swing egy olyan ballisztikus alapgyakorlat, aminek rendszeres végzésével nem csak a mindennapi mozdulatok válnak könnyebbé, de más sportágakban is minőségi javulást érhetünk el, mint például a futás vagy a foci, sajnos azonban az erőedzés előnyeit sok tréner máig figyelmen kívül hagyja a labdarúgásban. A swing egy robbanékony mozdulat, mely a legfelső pozícióban egy energikus csípő- és térd extenzióval ér véget, az alsó pozícióban pedig egy teljes csípő- és enyhe térdflexióval.

De miért is olyan népszerű ez a gyakorlat rendvédelmi szervek és funkcionális edzést végzők körében?

Biztonságosan növeli az erőt:

A swing végrehajtása közben dinamikusan gyorsítjuk, majd a felső pozícióban lefékezzük a kettlebellt, ami relatíve kis súly használata esetén is erőnövekedést eredményez. Egyeseknek biztos ismerős Newton 2. törvénye: erő=tömeg x gyorsulás. Ebből következik, hogy a gyorsulás növelésével (robbanékonyabb végrehajtással) fejleszthetjük az erőt, – elsősorban a hátsó izomláncban-, míg a tömeg (a kettlebell tényleges súlya) ugyanakkora marad. Így akkor sem kell aggódnunk, ha „kinőnénk” a terem legnagyobb belljét, vagy valamilyen oknál fogva nem válthatunk nagyobb súlyra.

Fejleszti a robbanékonyságot:

A kettlebell swing a csípődöntésen alapszik, (a legerőteljesebb emberi mozgásminta, amely a test legnagyobb izmait használja) amit robbanékonyan hajtunk végre. Egy energikus csípő- és térdextenzió az alapja minden robbanékony mozgásnak. Ezzel a gyakorlattal lehetséges az explozív erőt ciklikusan és biztonságosan edzeni, gyakorlásával jobb eredményeket érhetünk el például a szakításban, felvételben, sprintben és súlypontemelkedésben is. Könnyen tanulható mozgásminta, így magas ismétlésszámban végezve sem kell tartanunk a helytelen kivitelezéstől.

Javítja az állóképességet:

Ballisztikus gyakorlat lévén pillanatok alatt felviszi a pulzust, kellő terhelést nyújtva ezzel a keringési rendszer számára, ezért rövid intervallum és állóképességi edzésekhez is kiváló eszköz.

Égeti a zsírt:

A swing által okozott metabolikus stressz hatására órákra fokozott oxigénszükséglet alakul ki, az aktívabb aerob anyagcsere hozzájárul a magasabb kalória-felhasználáshoz, ami zsírégetés szempontjából igen előnyös.

 

A swing tehát egy átfogó és sokoldalú gyakorlat, amiből szinte minden sportág képviselője profitálhat, hisz a terhelés, ismétlésszám, pihenőidő és gyakorlatvariációk kombinálásával az összes energiarendszerünket és kondicionális képességünket hatékonyan fejleszthetjük.