Lehet a mentális képességek fejlesztésével javítani a teljesítményt?

A válasz egy egyértelmű igen. Annak ellenére, hogy széles körben elismerik az olyan pszichés
képességek fontosságát, mint a motiváció, önbizalom és koncentráció az edzők és a versenyzők
mégsem alkalmazzák következetesen a mentális felkészülést, mint a napi edzésmunka napi részét. A
mentális képességeket nem lehet félvállról venni, és kényünk szerint ki-be kapcsolgatni, hanem
rendszeresen karban kell tartani, csakúgy, mint bármely egyéb készséget.

A mentális készségek azok a képességek, amelyek segítségével a sportolók hatékonyan, és tartósan
képesek gondolataikon uralkodni, céljaik elérése érdekében. Nemcsak olyan alapvető fogalmakról
van szó, mint az összpontosítás, és a tudatos testbeszéd hanem a személyiségjegyek – mint az
önbecsülés, és sportszerűség – tudatos formálásáról is. Ezek a készségek segítik a sportolókat
cselekedeteik, gondolataik, érzéseik és érzeteik irányításában, ezáltal erősítve magukat. A kutatások
a következő adottságokat találták a legfontosabbnak: az önbizalom fokozása; célok kijelölése; a
képzelet és a képzelőerő felhasználása a versenyhelyzetekhez alkalmazkodáshoz; összeszedettség, a
figyelem és az összpontosítás tartóssága; felelősségérzet; uralkodás az érzelmeken; elkötelezettség;
lelkesedés; az edzés élvezete.

A fizikális készségekhez hasonlóan a mentális képességeket is gyakorolni, finomítani és fejleszteni
kell, edzés és verseny közben egyaránt. Kutatások bizonyítják, hogy rendszeres alkalmazásuk
automatizmusokat alakítanak ki. A mentális képességek kiegészítik az erőnléti felkészülést, a technika
tökéletesítését és a taktikai érzéket, mindezek pedig segítik a versenyzőt, hogy megbirkózzon a
ránehezedő lelki nyomással. Végső soron tehát javítja a versenyteljesítményt.