Növelheti a víz a teljesítményed?

A víznél minden technológiai újítás ellenére sem sikerült még jobb italt kitalálni. Sajnos gyakran sokkal rosszabb innivalókkal – az üdítőktől a kávén át az alkoholig – helyettesíthetjük. Vagy egyszerűen nem iszunk eleget. Az ivás talán mellékesnek hat az étel és az üzemanyag központ szerepe mellett, de a hidratációt proaktívan kellene megközelítenünk, és ugyanakkora figyelmet szentelnünk neki.

A megfelelő mennyiségű folyadékbevitel energiát ad, javítja a bőr és az izompólya minőségét, olajozza az izmokat és az ízületeket, javítja az általános egészséget, és megelőzi a túlevést. A hidratáltság hatással van az agyadra és a mentális képességeidre is. A víz olcsón, vagy ingyen is rendelkezésre áll, és annyit ihatsz, amennyit akarsz.
A dehidratáció rontja a teljesítményed. Pusztán 0,5 liternyi hiány növeli a kortizol stresszhormon szintjét, de már kisebb mértékű dehidratáltság is negatív hatással van a hangulatra.

Ha mindennap megfelelő mennyiségű folyadékot iszol, 25%-kal többet tudsz teljesíteni. A megfelelő hidratáltság az éhséget is szabályozza. Amikor az emberek úgy érzik, hogy éhesek, gyakran csak szomjasak. Ha egész nap hidratált maradsz, könnyebben elérheted az ideális testkompozíciót. Figyelj a tested által adott jelekre és mindig gondold át, hogy valóban éhes vagy-e, vagy csak szomjas.
A víz késlelteti az öregedési folyamatokat is. A dehidratáltság. az inaktivitás és a mindennapi mikrosérülések miatt az izmok és az ízületek körüli izompólya és kötőszövet idővel kiszárad. Ez a folyamat megelőzhető, sőt az izomszövet rugalmassága is javítható elegendő folyadék fogyasztásával.

Mindig elégítsd ki az alapvető folyadékszükségletedet! Az Institute of Medicine ajánlása szerint a férfiaknak 3,7 liter, a nőknek pedig 2,7 liter folyadékot kellene inniuk naponta.

Mozgás közben is hidratálj! Ha a testtömeged pusztán 2%-át veszíted el folyadékveszteség formájában, már romlik a teljesítményed. Ha általában intenzíven izzadsz, vagy extrém körülmények között edzel, nagyon fontos odafigyelned az italok nátriumtartalmára. Az izomgörcsöket az elektrolitok – nevezetesen a nátrium – csökkent szintjével hozzák összefüggésbe.

A folyadékveszteség mértéke (ami az edzés közbeni súlyveszteség alapján mérhető) jelzi, mekkora a teljesítményromlás, illetve a megemelkedett hőmérséklet miatti egészségügyi problémák kockázata. Minél jelentősebb súlyt veszítesz, annak annál komolyabb hatása lesz a teljesítményedre és az egészségedre.

Ha jobban belegondolsz, akkor minden amellett szól, hogy a víz növelheti a teljesítményt!