Robbanékonyság fejlesztése medicinlabdával

A medicinlabda régóta a mobilitás, a stabilitás és különösen az erő fejlesztésének megbízható eszköze. Azonban több egy hasznos tárgynál a sportoló eszköztárában: A labdával legjobban a relatív robbanékonyságunkat és a ruganyosságunkat tudjuk javítani, a különböző ballisztikus gyakorlatokkal pedig áthidaljuk a hézagot az erő és a gyorsaság között, mindemellett hatékonyak és szórakoztatóak.
Pusztán egy labda és egy fal segítségével kieresztheted magadból az összes frusztrációdat az alkalmazott mozgásmintákban megvalósuló ruganyossággal, erővel és állóképességgel.

Megfogjuk a labdát, és gyors mellről dobásokkal, illetve fej fölötti és rotációs mozdulatokat végzünk. Elképesztő erővel fogsz dobni, lendíteni és ütni. A robbanékony erőnket a labda földhöz és falhoz vágásával szabadítjuk fel.
Mindezek fejlesztik a kinetikus kapcsolatokat, egyszerűbben szólva fejleszted a tested különböző részei közötti energiatovábbítási képességet. Ez olyasmi, mint amikor a golfozók a lábuktól kiindulva generálnak erőt, ami a csípőn, a vállakon, a karokon és a kezeken át végül az ütőig fut.

A medicinlabda – mint minden más felszerelés – esetében a legfontosabb a megfelelő darab kiválasztása. Lehetsz akármilyen erős, kezdésnek bőven megfelel a 2,5-7,5 kg-os gumibevonatú labda. Ennél nehezebbeket is árulnak, de kezdjünk ezzel a mérettel. Amikor a labdát a falhoz dobod, egyrészt a súllyal, másrészt a visszacsapódó labda sebességével is meg kell küzdened. Minél nagyobb benne a levegő nyomása, annál gyorsabban pattan vissza, tehát annál nagyobb erőt kell lassítanod, majd újra felgyorsítanod, amikor eldobod – ezzel fokozódik az intenzitás. Így nemcsak sorozatok és ismétlések számának növelésével fejlődhetsz, hanem a labda nyomásának növelésével is.

Amikor még csak elkezded a medicinlabdás edzéseket, elég a kisebb nyomású labda, ami nem pattan vissza olyan gyorsan, így lehetőséged nyílik a mozgás időzítésének és koordinációjának tökéletesítésére. Miután gyakorlottabbá válsz a dobásban és az elkapásban, fokozatosan növelheted a nyomást.
A medicinlabdát végtelen sokféle módon használhatod. Olyan gyakorlatokkal érdemes kezdeni, amelyek során a mozgásminták végrehajtásakor a kézben tartott labdát kell gyorsítani vagy lassítani. Ez segít megszerezni az elasztikus energia tárolásának és kibocsátásának képességét az összehangolt kinetikus kapcsolat alkalmazásával.

A rugalmasság erőként nyilvánul meg, ami nem izomméret kérdése. A rugalmasság az energiatárolás és – kibocsátás képességének függvénye, ami az egyes izmokon belüli, illetve az izmok közötti, a hatékony mozgás létrehozására irányuló, magas szinten összehangolt erőkifejtés révén keletkezik. A cél az, hogy a tested képes legyen hatékonyabban generálni elasztikus erőt.

A medicinlabda megerősíti a stabil készenléti testhelyzetet, mivel elég nagy súlyú ahhoz, hogy ha kicsit kikerülsz az egyensúlyi helyzetből, instabilan vagy rossz tartással állsz, észre fogod venni a zavaró érzést, hogy kevésbé vagy erős. Ez a közvetlen visszacsatolási mechanizmus arra késztet, hogy visszatérj a megfelelő helyzetbe.

Minél jobban fejlődsz, minél több ballisztikus és dinamikus dobást végzel, annál nagyobb erőt leszel képes generálni.